۱۳۸۸ خرداد ۲۱, پنجشنبه

واكنش ها به نامه هاشمي رفسنجاني به آيت الله خامنه‌اي

HTML clipboard

واكنش ها به نامه هاشمي رفسنجاني به آيت الله خامنه‌اي

در حالي كه هنوز واكنشي از سوي آيت الله خامنه اي به نامه سرگشاده اكبر هاشمي رفسنجاني گزارش نشده است، خبرگزاري هاي ايران از واكنش گروه ها و افراد ديگر به اين نامه خبر مي دهند.

بخش بزرگ اين واكنش ها از سوي حاميان محمود احمدي نژاد بوده است كه به تندي از آقاي هاشمي رفسنجاني انتقاد كرده اند و هدف او از نگارش نامه به رهبر جمهوري اسلامي را "سياسي" و "انتخاباتي" دانسته اند.

در اين حال خبرگزاري فارس كه بسياري از انتقادات از نامه آقاي هاشمي رفسنجاني را منتشر كرده است، خبر مي دهد كه گروهي از "طلاب و روحانيون" قم قرار است عصر روز چهارشنبه در اعتراض به اين نامه تجمع كنند.
جمعيت ايثارگران: تا دير نشده نگاه خود را اصلاح كنيد

"جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي" در نامه اي به آقاي هاشمي رفسنجاني نوشته است كه نامه "بدون سلام و تحيت" او به آيت الله خامنه اي "تحريك آميز" بوده و "نقش پنهان و جانب دارانه" آقاي هاشمي رفسنجاني را در انتخابات "علني" كرده است.

در نامه جمعيت ايثارگران به آقاي هاشمي رفسنجاني توصيه شده است كه "تا دير نشده" نگاه خود را اصلاح كند.

حسين فدايي، دبيركل "جمعيت ايثارگران" نيز در گفت و گو با خبرگزاري فارس آقاي هاشمي رفسنجاني را تلويحا با آيت الله منتظري مقايسه كرده و به نقل از آيت الله خميني گفته است: "تاريخ اسلام پر از خيانت بزرگان است".

آقاي فدايي از "امت حزب الله" خواسته است كه اين چند شب در خيابان ها باشند "چرا كه برخي جناح ها مي خواهند جشن پيروزي را قبل از انتخابات بگيرند و در صورت پيروزي يا شكست كشور را به هم بريزند؛ چرا كه اگر پيروز شوند، برنامه هايشان را اجرا مي كنند و اگر مغلوب شوند، بحث تخلف و تقلب را مطرح مي كنند و به اغتشاش و زد و خوردهاي خياباني مي پردازند".

محمد يزدي: آنچه از من نقل شد مربوط به ده سال پيش است

در اين حال محمد يزدي، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم و رئيس پيشين قوه قضائيه ايران كه از نامزدي آقاي احمدي نژاد حمايت مي كند، در مورد بخشي از نامه آقاي هاشمي رفسنجاني به رهبر ايران گفته است: "اين جمله كه آقاي هاشمي نوشته اند كه من (محمد يزدي) به عنوان رئيس قوه قضائيه گفته ام كه در مورد اموال ايشان بحثي نبوده مربوط به ۱۰ سال پيش است".

آقاي هاشمي رفسنجاني در نامه خود به آقاي خامنه اي نوشته بود: "رييس قوه قضاييه وقت، جناب آقاي يزدي در پايان كار رياست جمهوري اينجانب، در عمل به اصل ۱۴۲ قانون اساسي رسما اعلام پاكي و منزه بودن خانواده رييس جمهور و حتي كم شدن دارايي ها در دوران مسووليت را نمودند".

اما اكنون آقاي يزدي مي گويد: "اين انتساب براي ۱۰ سال پيش است، در زندگي هم مي دانيم و تاريخ نشان مي دهد خيلي حوادث مختلف پيش مي آيد. بنابراين بايد مشخص شود كه اين جمله مال آلان نيست و نبايد الآن مورد استناد قرار گيرد".

واكنش تشكل هاي دانشگاهي

نامه سرگشاده اي با امضاي "انجمن هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي كشور" خطاب به آقاي هاشمي رفسنجاني منتشر شده است.

اين دانشجويان، نامه آقاي هاشمي رفسنجاني به آيت الله خامنه اي را "نامه اي پر از تهديد، اولتيماتوم و در يك كلام فرمان به آشوب" توصيف كرده اند.

در نامه منسوب به "انجمن هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي كشور" آمده كه نامه آقاي هاشمي رفسنجاني مورد "تمجيد" مخالفان انقلاب قرار گرفته است.

امضا كنندگان اين نامه نوشته اند: "شك نكنيد كه آتشفشان هايي كه در درون سينه هاي سوزان ملت انقلاب و ولايت مدار ايران تغذيه مي شوند، چندين سال است كه در جامعه شكل گرفته و نمونه كوچكي از آن در ۲۳ تير ۷۸ در برابر فشفشه هاي عده قليل فريب خورده به نمايش در آمد (اشاره به فرو نشاندن ناآرامي هاي پس از ۱۸ تير ۱۳۷۸)، ولي اين بار اگر به اشاره مقتدايمان به عرصه بيايد، نه تنها دامن آنان بلكه تمام مفسدان و حاميان آنها و غارتگران بيت المال را در آتش خشم خود خواهد سوزاند".

اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان هم از آقاي هاشمي رفسنجاني انتقاد كرده است كه با اين كه مي توانسته به طور خصوصي با آيت الله خامنه اي گفت و گو كند، به او نامه سرگشاده نوشته است.

نامه ديگري با امضاي "جمعي از اساتيد دانشگاه اصفهان" خطاب به آقاي هاشمي رفسنجاني منتشر شده و در آن آمده است: "حساب خود را از فرزندان و اطرافيان جدا كنيد و به آغوش مستضعفين و محرومين كه صاحبان اصلي انقلابند برگرديد".

عباس كعبي (عضو مجلس خبرگان رهبري)، محسن كوهكن (نماينده مجلس)، علي جوادي (دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان)، سيد رمضان شجاعي (نماينده مجلس)، مالك شريعتي (عضو شوراي مركزي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي) و محمدكاظم انبارلويي (دبير سياسي حزب موتلفه اسلامي) از ديگر افرادي هستند كه از نامه آقاي هاشمي رفسنجاني به آيت الله خامنه اي انتقاد كرده اند.

حمايت از هاشمي رفسنجاني

از سوي ديگر گروهي از چهره هاي سياسي و رسانه ها در ايران از اكبر هاشمي رفسنجاني دفاع كرده اند.

احمد پورنجاتي، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي به سايت اينترنتي قلم گفته است: "نامه هشدار گونه آقاي هاشمي را نبايد به قضيه اخير خدشه دار شدن بسياري از ارزش هاي انقلاب و معيارهاي شرعي و اخلاقي در تبليغات انتخاباتي محدود دانست".

او اقدام آقاي هاشمي رفسنجاني را "از موضع اراده ملت ايران" دانست و گفت: "به استناد اطلاعات دقيقي كه بنده دارم، محتواي اين نامه زبان حال بسياري از مراجع عظام تقليد و شخصيت هاي برجسته نسل اول همراه امام و خيل عظيم خانواده هاي شهداي با نام و نشان است".

محمدرضا تابش، دبيركل فراكسيون خط امام مجلس هم گفته است: "ترور شخصيت هاشمي رفسنجاني در شرايطي كه او امكان دفاع و نقد منصفانه برابر نداشته است، ضربه به حيثيت دو نهاد مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبري و فرو كاستن از اعتبار آنها است كه تضعيف نظام را در پي دارد".

او نامه آقاي هاشمي رفسنجاني به رهبر جمهوري اسلامي را باعث "ايجاد هوشياري" در مردم و دعوت "وجدان هاي بيدار" به قضاوت منصفانه در روز انتخابات فراخوانده است.

داريوش قنبري (نماينده مجلس) هم گفته است كه صدا و سيما بايد به آقاي هاشمي رفسنجاني فرصت دفاع از خود را بدهد.

همچنين علي اكبر اوليا (نماينده مجلس) گفته است كه حمله به آقاي هاشمي رفسنجاني، حمله به كل نظام تلقي مي شود.

او گفته است: "مقام معظم رهبري پيش از اين گفته بودند كه هيچ كس برايشان هاشمي نمي شود".

مريم بهروزي، دبيركل جامعه زينب هم نوشتن نامه به آيت الله خامنه اي را "حد اقل كاري" خواند كه آقاي هاشمي رفسنجاني مي توانست بكند.

او گفت: "اين حق هاشمي است كه اين نامه را به دوست و همرزم خود بنويسد، چرا كه بايد نسبت به اتهاماتي كه به او زده شد واكنش نشان مي داد".

خانم بهروزي گفت: "بايد ببينيم كه رهبري با نامه يار و دوست دوران قبل و بعد از انقلاب خود چگونه برخورد مي كند و جامعه چه واكنشي نشان مي دهد".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin